Slotdag fietsavontuur

Vandaag de slotdag van mijn fietsavontuur. Ik weet niet of ik mag zeggen helaas. Mijn uiteindelijke einddoel Santiago de Compostela in maximaal 8 weken heb ik niet bereikt. Ik lag keurig op schema maar slaapproblemen hadden een dusdanige impact op mijn algehele gesteldheid dat ik wel gedwongen werd om te stoppen. Wat hier nou de oorzaak van is moeten wij achteraf maar eens vaststellen. Om met Joke te spreken normaal ben jij nooit zo. Van de andere kant heb ik grosso modo 1/3 van de afstand afgelegd en blijft Tours een mooi startpunt voor nog 1 of 2 etappes. De toekomst zal het leren.

Vandaag na een prima ontbijtje mijn laatste douche hier gepakt en mijn tassen gepakt. Vervolgens ben ik naar de fietsenmaker gelopen waar mijn fiets nog voor onderhoud stond. Helaas was hij nog niet klaar maar kreeg ik de toezegging dat hij vanmiddag klaar zou zijn. Vervolgens ben ik de Rue Nationale opgelopen , een sjieke winkelstraat, voetgangersgebied muv een tram met La Fayette en diverse sjieke horloge, wijn en kleding winkels.
Aan het einde een oud kerkje dat begin 20 ste eeuw van de ondergang is gered. Ook kwam ik daar per ongeluk in een expositie van oude ambachten terecht. Terug gelopen kwam ik aan het eind weer op het Place de Justice terecht met stadhuis ed. Daar waren zowel een demonstratie van de communistische partij als trouwerijen bezig. Grappige combinatie eigenlijk .

Om 4 u na een paar uur op mijn kamer een boek gelezen te hebben bij mijn fietsenmakertje langs gelopen(hij zou sms-en) en warempel mijn fiets was klaar. Terug naar het hotel, het regende inmiddels, mijn bagage opgeladen en na het People Hostel gelopen. Echt een heel fijn hostel, die er geen enkel punt van maakte dat ik mijn fiets en bagage daar dropte voor vervoer naar Nederland zonder dat ik daar sliep. Ik heb er een stevige “pourboire” achter gelaten voor de moeite.

Morgen om 9.09 u de trein richting Parijs, ik denk niet ik jullie daar nog met mijn wedervaren moet lastig vallen. Kort gezegd: met de trein naar Parijs Austerlitz, dan 75 min om met de metro naar Gare du Nord te komen en over te stappen, vervolgens naar Rotterdam en terug naar Breda alwaar ik door mijn épouce wordt opgehaald.

Tours dag 2

Om maar met de deur in huis te vallen: ik ga stoppen. Afgelopen nacht weer matig geslapen zoals dat in feite al 2 en een halve week aan de gang is uitzonderingen daargelaten. 2 tot 3 uurtjes slapen, dan klaarwakker, dan nog 3 of 4 uurtjes slapen weer klaarwakker en als het meezit dan nog 1 uurtje. Dit blijkt onvoldoende te zijn om volledig te herstellen van de gedane inspanningen met als gevolg dat je je steeds minder fit gaat voelen. Ik heb er nog alles aan gedaan, mijn was gedaan, mijn fiets laten nakijken en nieuwe pilletjes bij de pharmacie gehaald maar die mochten niet baten. Vanmorgen de knoop doorgehakt en besloten acties te ondernemen om naar huis te kunnen.

Zoals aangegeven vanmorgen eerst de was gedaan, vervolgens ben ik naar het adres gegaan, het People hostel, waar ik mijn fiets en bagage zou kunnen inleveren. Dit is inderdaad het geval. Daarna de kathedraal bezocht en de tuin van het musée des beaux arts. Vervolgens een winkelstraatje doorgelopen en langs de Loire terug gelopen. De kathedraal is er een van het extreme soort zoals we er wel meer kennen in Frankrijk. Gebrandschilderde ramen tot in de hoogste nok en niet 1 maar tientallen. Graftomben van koningskinderen en noem maar op. Wel mooi, daar niet van maar wat waren die geestelijken vroeger van “het kan niet op” soort en dat over de rug van straatarme parochianen.

Langzamerhand terug gesukkeld ri hotel, ook bij het wandelen is de puf eruit, en bij het station een salade gegeten. Daarna naar de billetterie gelopen op het station en treintickets voor de terugreis van zondag gekocht. Je gelooft je ogen niet, bediende bij het loket voor internationale reizen spreekt geen woord engels. Maar goed met mijn armzalige frans toch tot zaken kunnen komen(hoop ik).

Nu lig ik een beetje bij te komen op mijn kamer, inmiddels met een biertje, dat mag mi het is immers toch ook een beetje vakantie.

Wat rest morgen is: mijn tas inpakken met hetgeen wat mee kan met de fiets en labelen. Daar had ik rekening mee gehouden dat had ook in Santiago de Compostela gemoeten. Vervolgens fiets ophalen bij de fietsenmaker , als ik hem niet weggebracht had had ik een dag eerder kunnen vertrekken. Maar goed nu kunnen wij zien of een franse fietsenmaker meer voor elkaar krijgt dan 2 fietsenmakers in Kaatsheuvel bij elkaar(à 300 euro). Vervolgens fiets en bagage wegbrengen. Ervoor of erna loop ik nog naar de Avenue Nationale, een Champs Elysée in het klein.

Zondag om 9 u de trein richting “zum hause”.

Voor de goede orde: ik had de beste voornemens om helemaal tot Santiago te fietsen maar heb mij vanaf het begin het recht voorbehouden te stoppen om wat voor reden dan ook. Gezondheid lijkt mij dan alsnog een van de meest plausibele redenen. Een beetje wrang ook dat je hier zoveel pelgrims ziet te voet of op de fiets die nog zo fit lijken te zijn als een hoentje. Misschien is Tours een mooi vertrekpunt om in de toekomst, op een e-bike dat is zeker nog een etappetje te doen van bv 2 weken. Haalt het natuurlijk niet met de echte pelgrim in de middeleeuwen die van huis te voet zonder geld of iets op zak heen en weer naar Santiago de Compostela vertrok om een aflaat te verdienen.

Eindelijk Tours

Vandaag aangekomen in Tours een mooie stad aan de Loire. Deze stad had ik aangemerkt als plaats om wat op adem te komen en mijn tocht te heroverwegen.

Even kort: vanaf dag 1 heb ik eigenlijk slecht geslapen en in België heb ik wat pilletjes bij apotheek wezen halen die maar ten dele hebben geholpen. Kortom ik wordt steeds moeier, het klimmen gaat mij slecht af. Ik heb vandaag mijn fiets bij een fietsenmaker gebracht en hier weer bij een pharmacie langs geweest. Ik ga nu de komende 3 dagen kijken of ik wat kan herstellen en weer tot rust kan komen. Zo ja dan ga ik in ieder geval nog 2 weken door tot aan de spaanse grens waar opnieuw een evaluatie zal volgen. Zo niet dan lever ik hier mijn fiets en bagage in die thuis gebracht gaat worden en neem ik de trein naar huis. Dit is een ideale plaats hiervoor, ik zit nog geen 100 m van het station en het hostel waar ik mijn fiets kan inleveren is hier 1200 m vandaan. Bovendien is dit een prachtige stad om een paar dagen te vertoeven.

Hoe ging het vandaag: eigenlijk best wel goed, een mooie tocht langs riviertjes met ook wat kleinere maar steile beklimmingjes. Deze gingen mij best wel goed af. Ik heb mijn techniek wat aangepast en het ging in ieder geval wat beter, althans in ieder geval vandaag. Het was ook niet zo’n lange rit, 40 km schat ik. Vandaag ook de eerste wijnvelden gezien van de bekende touraine druif of Sancerre. Niet kopen thuis want is best wel duur.

Morgen een wasje doen, dat kan in dit hotel. Mooi hotel en fiets vriendelijk, voor wie geïnteresseerd is. En daarna de stad in wandelen en de kathedraal bezoeken.

Inmiddels bijna 900 van de dik 2200 km afgelegd, is toch al een stukkie.

Chateau Renault

Vandaag aangekomen in Chateau Renault een hele sjieke naam voor een heel gewoon, iets groter frans dorp. Ik zit hier aan een gezellig pleintje met allemaal winkeltjes, een bakker een kruidenier wat wil je nog meer voordat ik morgen vertrek? Een Intermarché?

Vandaag de eerste 20/30 km heerlijk gefietst door het Loiredal, een beetje wind mee en alhoewel bewolkt, droog. Het was vandaag een wat langere etappe en dan is het prettig om het eerste gedeelte flink wat weg te kunnen malen. Het 2 e gedeelte was weer minder, over hoge kale akkers, winderig en af en toe een dorpje in een rivierdal, dus dalen en weer omhoog klimmen.

Morgen naar Tours , een korte etappe en daarna een paar daagjes rust, waarin ik mijn fiets wil laten nakijken, de stad bezichtigen en wat te herstellen.

Onderweg de franse bollenknippers aan het werk gezien tijdens mijn pauze, interessant om te zien.(vandaar de foto)

Aan de Loire

Gearriveerd aan de Loire 1 van mijn favoriete vakantie bestemmingen in Frankrijk, niet alleen om de kastelen en de wijn. Nog 2 dagen en dan zit ik in Tours. Daar ga ik rust pakken en indien mogelijk mijn fiets na laten kijken en mijn medicijnen op peil brengen.

Gisterenavond een akkefietje gehad met de eigenaar van de chambre d’hotes. Ik was er vanuit gegaan dat de kamer was vastgelegd en zij de sleutel en handdoeken klaar hadden gelegd voor mij. Dat was niet zo, de reservering was geannuleerd en om 10 u stond hij op mijn kamer te bonken, compleet over de rooie. Ik heb hem gezegd dat ik de mail verkeerd had begrepen en hem betaalt. Ik kon ook niks anders boeken want er was geen internet. Bij de gratie god mocht ik blijven slapen maar geen ontbijt, maar daar heb ik wel iets op verzonnen. Altijd wat backup.

Vanochtend op weg gegaan aar Cloyes-sur-la-Loire. Het begin was nog glooiend terrein over hoge kale akkers. Later kwamen er wat heuveltjes en werd het mooi Ik ben vandaag Chateaudun gepasseerd en mooie oude stad met een kasteel. Helaas liet mijn navigatie het een beetje afweten, te weinig waypoints waardoor de navigatielijn niet meer over de weggetjes lopen maar er rechte lijnen worden getrokken van punt tot punt. Uiteindelijk kwam het erop neer dat ik de weg terug was ingeslagen. Ik herkende dat omdat ik een dode haas op de weg zag leggen die ik eerder ook al gezien had. Spoorslags rechtsomkeert gemaakt, nogmaals rondje Chateaudun gedaan en heel goed gekeken waar ik fout was gereden en welke kant ik wel op moest. De bordjes stonden er wel maar gaven geen uitsluitsel vind ik.

Morgen een lange etappe van 60 km naar Chateau-Renault. Jullie zeggen nu lang, 60 km, dat zou je toch iedere dag doen maar door de heuvels is andere koek en ik had de etappes wat ingekort. Bovendien valt het vaak wat tegen omdat de route wat kronkelt ten opzichte van wat de navigatie berekent, maar andersom gebeurt ook.

By the way, geen last van mijn knie gehad.

The middle of nowhere

Vandaag Chartres gepasseerd. Het zou overwegend vlak zijn maar dat kennen ze niet in Frankrijk.

Het eerste stuk ging langs het riviertje de Eure, dat is schitterend en het gaat wat op en af maar prima te fietsen. Om Chartres in en uit te gaan moet er wel van flinke hellingen op en af gegaan worden.

Na Chartres eerst over een mooi fietspad en stond de route heel goed aangegeven. Later ben ik weer het boerenland opgegaan met glooiende wegen maar wel zo kaal als een luis en het was ook nog eens best warm.

De overnachting is weer een verassing, een totaal verlaten boerderij met 1 labrador. Aan flink wat deuren getrokken en uiteindelijk vond ik een sleutel en een kamer die klaar leek te zijn gemaakt voor mij, althans er lage schone handdoekjes en de sleutel paste.

Donderdag kom ik waarschijnlijk aan in Tours met 3 kortere etappes anders moest ik 2 lange doen. Ik kom daar dan vroeg aan en kan dan nog met mijn fiets naar Docteur Vélo. Begin wel wat pijntjes aan mijn knie te voelen.

Maintenon ri Chartres en de Loire

Vandaag eigenlijk niet veel te melden. 60 km overbrugt.

Vanmorgen op een adres dat ik eigenlijk te duur vond voor zijn geld en er prat opgingen “Vriend van de fietser” te zijn waar ik dan weer niet zoveel van begreep, niet eens een fietspomp in huis, uiteindelijk wel van een heerlijk ontbijt genoten. Dit werd wel apart in rekening gebracht dat dan weer wel. Het ging om een ouder echtpaar en hij heeft mij een goede en gemakkelijkere weg gewezen naar de route. Alles rond Parijs is eigenlijk duur.

Vandaag weinig wind, als die niet mee staat vind ik dat uiteraard prettig en gematigde temperaturen. Weer veel heuvels, in het begin kwam ik ze allemaal op maar op het eind kwam ik nog geen brug meer op. 60 km met heuvels is dan wel de max voor mij. Veel door leuke dorpen en bossen gereden.

Momenteel in Maintenon aangekomen, een wat groter stadje. Het appartement is nagenoeg perfect maar wel weer een met een sleutelkastje zodat je niemand ziet. Vandaag ook een beetje moeilijk aan boodschappen kunnen komen omdat het zondag is. Ik kan wel voor 4 dagen boodschappen doen maar het moet ook op mijn fiets mee. Morgen allereerst boodschappen doen voor ik het eind in ga. Vervolgens Chartres door.

Over 3 dagen zit ik in Tours dan ga ik mij eens herbezinnen waar ik mee bezig ben. Stoppen en op de trein gaan of verder door. Ik heb er dan 1/3 grofweg opzitten, een plaats om makkelijk je fiets te laten vervoeren en vanaf hier bij een eventuele volgende reis verder te gaan. Dan wordt het wel een e-bike wat ik je brom maar zover is het nog niet.

Epone, klimmen en dalen

Vandaag naar Epone gefietst. Een rit van 55 km, door een mooi landschap met veel klimmen en dalen, ook stond er veel wind vandaag tegen vooral bovenop de heuvels. Ik moest vandaag 3 x de fiets af omdat ik het niet meer aan kon trappen, vaak is dat als je een dorpje uitrijdt. Glooiend landschap vind ik heerlijk om te fietsen.

Vandaag de Seine gepasseerd en zit dus ter hoogte van Parijs. Opvallend is dat de onderkomens wel duurder worden maar niet noodzakelijkerwijs beter. Ik ga er maar vanuit dat dat later beter wordt.

Onderkomen is bij een ouder echtpaar eigenlijk helemaal bovenop de heuvel waar Epone is gelegen. Kreeg een biertje bij aankomst. Kamer is redelijk. Bij het uitpakken van mijn tassen werd mijn grote angst bewaarheid, ik had mijn oplaadkabeltjes ginds laten liggen. De gastheer had er wel een maar wilde die niet permanent afstaan. Halsoverkop naar de Carrefour gefietst en warempel hadden ze daar zo’n kabeltje, uiteraard niet voor mijn horloge die zal ik heel diep moeten opbergen. Zonder telefoon ben ik nergens.

Vanavond uit eten geweest, lekker maar klote bediening. Dat was het slot wat voor mij een relaxte avond had moeten zijn. Nu wel gelijk de boodschappen gedaan voor morgen bij de Carrefour.

Morgen naar Maintenon vlakbij de Loire. Nog een langere rit maar wel wat minder hoogte verschil.

Andeville

Vandaag aangekomen in Andeville. Aangenaam weer om te fietsen, met een paar regenbuitjes maar met geluk niet eens mijn regenpak aangetrokken.

Vandaag ook voor het eerst een stukje opgetrokken met een medefietser vandaar dat ik wat videootjes heb.

Voor het eerst een heuvel opgefietst met een haarspeldbocht en voor het eerst zeg maar een uurtje alleen maar bergop gefietst. Ook een stukje ridder te voet geweest, dat stukje was zo steil daar kom je niet tegenop als je geen vd Poel heet.

Het overnachtingsadres is eigenlijk wel hilarisch. Een vietnamese gastvrouw van 70 jaar en verder maakt het een wat zigeuner achtige indruk. Echtgenoot is portugees. Ik kreeg wel gelijk een biertje aangeboden en kon in de keuken aan zitten voor mijn maaltje en koffie drinken. Ze spreekt ook nog goed engels dat is ook wel eens makkelijk.

Afstand was 50 km vandaag, morgen naar Eponé wat iets verder is denk ik maar iets minder klimmen en droog weer als het mee zit. Ik kom dan op een iets luxer adresje aan en ga uit eten.

Aangekomen in Balleuil-le-Soc

Vandaag vanaf Pontoise les Noyon vertrokken naar Bailleuil-le-Soc. Bleek ik notabene bij de burgemeester te hebben geslapen. Overigens een prima adresje voor een ieder die een tussenstop plant in de buurt van Parijs.

Vandaag ineens heel ander weer: iets minder warm en bewolkt met een miezerbuitje. Ook de omgeving was van de weeromstuit veranderd: de eerste 30 km bossen en riviertjes in plaats van kale akkers. Dat dit het laatste stuk weer veranderde mag de pret niet drukken.

De eerste pauze na 30 km aan een visvijver gehouden, lekker liggen op de plankieren van de vissers en nog een rustgevend uitzicht ook. De 2 e pauze na 20 km bleek ik ineens nog maar 5 km van mijn overnachtingsadresje te zitten, wel berg op dus met bieren moet je oppassen. Omdat ik pas om 18.30 u terecht kon heb ik 2 u bij bar-tabac gezeten. Wat een raar fenomeen is dat toch: de mensen rijden af en aan met de auto om sigaretten te kopen, kopen een lot in de loterij en/of drinken een biertje en zijn weer weg. En dat ging echt 2 u lang zo door, man en vrouw, jong en oud.

Op het eind nog even geknepen, mijn telefoon raakte leeg, ik had het juiste adres niet, wel een routebeschrijving maar geen internet. Net op het laatste moment kwam het goed na 2 of 3 x geprobeerd hebben te bellen. Zou het nou echt zo zijn dat de heilige Jacob een oogje in het zeil houdt. Ik vind dat ik regelmatig geluk heb, met die lekke band maar ook precies op het juiste moment een leuke rustplaats of barretje tegenkomen of een tunneltje als er een buitje valt.

Voor de liefhebbers ik zit nu ter hoogte van Reims, noorderbreedte. Over 2 dagen ben ik Parijs voorbij denk ik.