Dag 13 Saint Palais – Saint Jean de Pied Port

Vandaag de laatste dag en mogen wij spreken van het succesvol volbrengen van de 2e etappe. Vandaag in tegenstelling tot gisteren, te maken gehad met het fenomeen papbenen. Na een slechte nacht vanwege de hitte vanmorgen om 7 u vertrokken. Ik kreeg en dat wist ik gelijk te maken met een stevige heuvel en ik moest 100 m voor de top van mijn fiets af. Daarna bij iedere zichzelf noemende pukkel te voet. Uiteindelijk viel de schade mee en was ik in 3 uurtjes ginds. In totaal heb ik nu tezamen voor etappe 1 en 2 1610 km afgelegd, inclusief ommetjes om overnachtingen te scoren. Voor een eventueel 3 e etappe komen hier nog plm 800 km bij.

Wij hebben een mooi appartement net buiten het dorp ongeveer 1 km lopen van het centrum, balkon en uitzicht op de bergen. Geen airconditioning maar als je de deuren gesloten houdt blijft het heerlijk koel. Wij wilden dit 3 dagen boeken maar hebben daarmee een fout gemaakt en was het nog maar 2 dagen beschikbaar. Anyway is het toch veel te heet om veel te ondernemen. (39 gr) Morgen gaan wij wandelen vanaf halverwege naar het dorp naar de Rue de Citadelle. Op zich een fenomeen, keisteil met klinkertjes en deur aan deur gîtes en herbergen om te overnachten.

Na morgen gaan wij in 3 etappes naar huis via La Rochelle, Caen waar wij beiden 1 nachtje extra blijven. Vanaf overmorgen wordt het qua temperatuur wat aangenamer.

Dag 12 Dax Saint Palais

Vandaag naar Saint Palais gereden in het Baskenland. Het landschap is duidelijk veranderd hier in de uitlopers van de Pyreneëen. Vandaag nog 50 km gefietst met 2 echte flinke heuvels. Moest zelfs even van mijn fiets af maar dat was meer omdat ik mijn krachten niet verdeeld had.

Morgen weer 2 klimmen in de grafiek maar hoe die uiteindelijk werkelijk uitvallen kan ik niet zien, soms gaat het geleidelijk en valt het echt mee. Tot aan het 2e bergje net over de helft geleidelijk omhoog. Daarna weer wat afdalen. Ik hoop het in twee eneen half uur te doen. Er staat 30 km voor. Het is bloedheet in Frankrijk dus stap ik weer om 7 u op de fiets.

Saint Palais is een leuk toeristisch baskisch dorp. Je ziet hier duidelijk meer pelgrims of verwijzingen naar St Jacob.

Na morgen doen wij een dagje uitbuiken en dan in etappes naar huis, waarschijnlijk met een extra rustdag of dagen. Dit in tegenstelling tot eerder vermeld. Vanwege het hete weer maar ook omdat er wat misgegaan was bij het boeken hebben wij besloten het op deze manier te doen.

Dag 11 Saint Julien en Born Dax

Vandaag naar Dax gefietst. Grotendeels door het vlakke gebied van Les Landes maar uiteindelijk hebben wij dit gebied verlaten en gaan weer heuveltjes krijgen. Ook vandaag weer bloedheet, 8 u vertrokken, maar ook morgen en misschien zelfs nog wat warmer. Met de heuveltjes in het vooruitzicht en toch nog een stevige etappe van rond de 50 km, stap ik om 7 u op de fiets.

Weer wat last van mijn hiel gekregen, niks verontrustend maar wel vervelend maar ik kan er goed mee fietsen. Stappen is wat minder.

Vandaag zitten wij in een studiootje midden in de stad. Op zich leuk en de gelegenheid om Dax wat nader te bekijken maar de hitte en mijn hiel hebben mij de lust ontnomen nog wat te ondernemen.

Morgen zoals ik al zei nog flink wat heuvels maar als mij dat lukt resten mij nog maar 30 km naar Saint Jean de Pied Port. Desnoods ga ik lopen, accommodatie is al geboekt voor 2 dagen en dan met tussenstops weer naar huis, dan wordt het ook hier wat koeler.

Dag 10 Argelouse Saint Julien en Born

Vandaag vroeg opgestaan i.v.m. de voorspelde chaleur. Om 7 u zat ik op de fiets. Vandaag een van de langere etappes(71 km) gedaan maar het ging vlot. Windje in de rug, en alleen maar asfaltbanen zo plat als een dubbeltje. Om 12 u was ik al op de plaats van bestemming.

Wij mochten pas om 4 u in de betreffende accommodatie, vandaar dat Joke ook om 12 u daar was en wij naar een badplaatsje zijn gereden voor een heerlijke salade en een wandeling het duin op. Vervolgens naar de supermarkt gereden voor dagelijkse behoeften, denk daarbij aan brood en wijn.

Wij zitten nu 100 km van Saint Jean de Pied Port en kunnen feitelijk kiezen uit 2 lange etappes of 3 wat kortere. Ik heb gekozen voor het laatste, vanwege de hitte maar ook omdat het ons is bevallen ook ’s-middags samen wat te doen. Morgen Dax, ik denk tussen de 45 en50 km, vertrek 8 u.

Dag 9 Virelade Argelouse

Vandaag aangekomen in het hart van Les Landes, het drooggelegde moerasgebied in het zuidwesten van Frankrijk, ter hoogte van Arcachon. Vanmorgen om 8 u vertrokkenen met windje in de rug.

Behoudens een paar pukkels in het begin alles plat. Om jullie een idee te geven van de wegen hier, kaarsrechte smalle ellenlange asfaltweggetjes heb ik er een foto bij gedaan. Sommige mensen hebben er een hekel aan, ik kan mij dat ook wel voorstellen met een zuidwester windkracht 7, maar ik vond het wel even lekker.

Wij hebben nu een cabin zoals dat zo mooi heet met douche, wc en een koelkastje met bijna naast de deur een zwembadje. Bijna perfect dus.

Morgen wijken wij weer van de route af, dus geen hotelkamer in Lesperon zonder koelkastje op de kamer maar weer een studiootje wat van de route af. Ivm het het hete weer leek dat ons de beste optie. Gezien de heersende wind hoeft dat geen invloed op onze planning te hebben en kunnen wij ons een eindje om permitteren.

Dag 8 Lussac Virelade

Vanmorgen om 8 u vertrokken ivm de voorspelde hitte. Het was het eerste stuk voor een groot gedeelte bewolkt en zelfs een regenbuitje gehad. Dus zo bezien was het niet nodig geweest maar later op de dag is het toch flink warm geworden maar toen zaten wij al onder de tropisch fruitbomen te relaxen.

Ik denk dat ik vandaag de laatste pittige heuvelroute heb gehad hooguit misschien nog de laatste paar kilometer. Na 25 km een typische rustplaats gescored, als alles: mairie, kerk en begraafplaats tezamen komen kun je rekenen op een bankje of picnictafel. Dus als je toe bent aan een pauze stuur maar aan op de kerk.

Als je je afvraagt waar die dure auto’s vandaan komen, dat weet ik inmiddels, 8 km van Virelade aan de Garonne en mijn laatste tussenstop, ligt dat plaatsje. Vandaar is het niet ver meer naar ons nieuwe onderkomen. Een chambre d’hotes van naar het zich laat aanzien een zigeuner. Maar ik heb eerder met dat bijltje gehakt, ze doen alles voor je, wij mogen gebruik maken van hun grote tuin. De rommel in huis moet je dan maar even doorheen kijken.

Morgen moet ik weer iets afwijken van de route om een onderkomen te hebben, maar wel een bijzondere met zwembad. Het wordt op die manier een wat langere route maar zoals ik al zei: redelijk vlak en wind mee. Weer vroeg weg dan moet het kunnen ; Argelouse voor de liefhebber.

Rustdag Lussac

Na een goede nachtrust vandaag een dagje rustig aan gedaan. Tijd om de was te doen en alles eens te reorganiseren.

Inmiddels is het hier behoorlijk warm geworden maar ons huisje is dankzij de dikke muren nog heerlijk koel. Morgen ga ik dan ook de wekker op 7 u zetten zodat ik een aardig eind op pad ben voor de ergste warmte losbarst. De dagen er na zijn net zo maar wel vlak met uitzondering van de laatste dag. Het enig probleempje dat opspeelt is dat je wel al vroeg de volgende accommodatie in zou mogen. Morgen is dat geen probleem.

Vandaag getankt, nog een dingetje ; tankstation hier 400 m verder op alleen op werkdagen open tussen 8 en 12.30 u. Joke had iets te lang gewacht er van uitgaande dat we nog naar een supermarkt met tankstation gingen maar helaas die waren ook niet voorhanden. Even billen knijpen dus. Vervolgens naar Saint Émilion, ik denk oprecht dat er nergens ter wereld meer wijnwinkels per vierkante kilometer zijn dan daar. Zoals jullie al zullen begrijpen is deze plaats gesticht door de heilige Émile, de allereerste wijnboer alhier. Het is verder een mooi,oud en vooral toeristisch plaatsje met daar aan verwante prijzen. Er zijn verder wat resten van een klooster dat men hier heeft proberen te bouwen ter ere van de heilige wijnboer. Waar de zuilengalerij met tuin ligt is nu de plaats waar de jaarlijkse kwalificaties van de wijnen uit deze streek worden uitgereikt. Al met al toch een mooie bestemming gekregen(de tekst op het wandschilderij kunnen jullie helaas niet lezen maar op verzoek wil ik een foto met meer pixels sturen voor degene die daar nieuwsgierig naar zijn)

Tot slot geen wijn gescored. wij hadden geen zin er mee te sjouwen en zouden onderweg wel wat kopen. Niet dus, je bent er voorbij voordat je het ziet, niet willen omdraaien en tot slot met lege handen zitten.

Dag 7 Saint-Aulaye Lussac

Vandaag aangekomen in de wijnstreek rond Saint Émilion, in Lussac(zonder kerken) om precies te zijn. De tocht is erg meegevallen, vanwege de voorspelde temperaturen durfde ik niet meer te fietsen, maar de eerste 35 km waren bergaf en door bosrijke gebieden. Ook de wind zat voor de afwisseling mee. Het laatste stuk zag ik als een berg tegen op maar het viel mee, wel een lange klim maar geleidelijk en af en toe een klein stukje om bij te komen. Bushokjes zijn trouwens prima rustplekken bij hoog oplopende temperaturen.

Wij zitten nu in een eigen huisje, midden tussen de wijnvelden, de foto’s betreffen onze front and backyard om het eens op zijn Hollands te zeggen. Wij blijven hier een extra dag om aan te sterken voor de laatste week. Morgen gaan wij waarschijnlijk Saint-Émilion bezoeken, tanken en de gebruikelijke super bezoeken en verder wat bij tanken.

Overmorgen vertrekken wij richting Cadillac. Vanwege verwachte temperaturen van 33 graden ben ik van plan vroeg te vertrekken. Wij mogen er bijtijds in dus dat is ook ok. Ik denk nog wel pittig met de nodige laatste heuveltjes tot aan Dax van waar onze laatste etappe zal vertrekken. Nog 6 dagen fietsen zoals het er nu naar uit ziet.

Dag 6 Villeblois-Lavalette Saint Aulaye

Vandaag een mooie route door bossen, valleien en rustige weggetjes. Wel weer aardig wat klimmetjes. Droog weer met af en toe zon.

Inmiddels zijn wij aangekomen in de Dordogne. Er ligt een grote camping met waterparadijs alleen de temperatuur wil nog niet maar dat wordt morgen anders.

Morgen gaan wij de wijnstreek in met een stop vlakbij Saint Émilion. wij hebben daar een eigen huisje en blijven daar een extra nachtje. Daarna gaan wij het laatste traject in dat naar verwachting 5 tot 6 dagen zal duren.

Dag 5 Jauldes Villebois-Lavalette

Vandaag echt zwaar gehad. Vannacht weer wat minder geslapen en vandaag heel veel klimmen. De route was mooi maar dus wel met veel klimmen en dalen, ook wat langere. Ik ben leuke dorpjes gepasseerd en door bossen en dalen gereden. Gisteren om redenen dat wij niet een boeking konden doen na 60 km een iets kortere route en daar was ik helemaal niet rouwig om.

Eerste stop na 2 u(ik maak meesal stops na 2 u en dan na 1 1/2 u en dan fiets ik de rest uit) viel toevallig uit voor de deur van een medisch centrum, dat was wel een geruststelling, na al die inspanningen. Was oorspronkelijk een hele natte dag voorspeld maar daags tevoren bijgesteld naar een droge. Vannacht had het wel flink geregend. Maar om een kort verhaal lang te maken, het ging toch regenen na de pauze.

Accommodatie zou pas om 5 u beschikbaar zijn maar wij waren allebei al vroeg op de bestemming en de verhuurder was toch bereid wat eerder te komen. was notabene een vrouwtje van 82 maar sprong nog boven de tafel uit en ook nog heel vriendelijk. Stadje is mooi maar wij hebben geen puf om het nader te bekijken.

Morgen naar Saint-Aulaye een hotelletje dit keer. Omdat ik redelijk uitgepierd ben van het klimmen, nog maar moet zien of ik goed slaap, nog een kortere etappe van 40 km ingepland. Alle redenen bij elkaar opgeteld lopen wij nu 1 dag achter bij het oorspronkelijke schema. Samen tot de conclusie gekomen dat wij allemaal leuke overnachtings adresjes hebben gehad en dat voor een prijs waarvoor je in Nederland niet eens een tent kan huren.